Arts-based Learning in Business
기업 문화예술교육은 학자에 따라 ‘arts-based learning’, ‘arts-based training’, ‘aesthetic epistemology’, ‘aesthetic modes of knowing’, ‘expressive arts consulting and education’, ‘arts-based educational programming’, ‘creative learning’ 등의 용어로 설명하고 있는데, 통칭하여 예술기반 교육(arts-based learning)이란 조직 차원뿐 아니라 매니저와 리더 등 조직 내 개인 차원의 개발과 학습에 기여하는 교육 방법론으로써 예술을 활용하는 다양한 접근법을 의미합니다.
예술교육을 기업에 적용하려는 시도는 초기에는 직원 스킬 개발(Skill Development)에 집중되었습니다. 예술가들은 직접 강사가 되어 직원들의 커뮤니케이션이나 프리젠테이션 능력을 높이기 위한 워크숍을 이끌어갔는데, 시간이 지나면서 예술 기반 교육의 영역은 점차 확대되어, 오늘날에는 다양한 스펙트럼을 갖추게 되었습니다. 변호사에게 즉흥극 교육을 제공하는 사례처럼 여전히 기술 개발에 중점을 두는 교육들도 중요한 영역으로 자리 잡고 있으나, 기업에 창조적인 성과를 가져올 수 있는 창의적 업무 프로세스 개발이나 조직 문화 구축 등의 다른 축도 함께 발전하고 있답니다. 예를 들어 시각 예술가들이 임원들과 함께 기업의 비전을 표현하고 기업의 미래를 표현해보거나, 시인들이 기업의 주요 임원들이 기업의 맥락을 이해하고 내러티브를 개발하는데 협력하여 궁극적으로 기업의 미션과 방향성을 명확하게 표현하도록 돕는 활동들이 여기에 해당됩니다. 팀워크를 강화하기 위해 음악 앙상블을 활용하거나, 변화 관리 능력을 강화시켜주는 측면에서 재즈를 활용하는 교육 등은 이미 기업 문화예술교육이 하나의 분야로 정착되었습니다.
이러한 추세에 대해 보다 포괄적이고 분석적인 접근을 위해 Journal of Business Strategy는 2010년 총 6회에 걸쳐 special issue를 발간하며 ‘Arts-based learning in business’ 주제를 다루었습니다. 각 호수에서 다루고 있는 내용은 다음과 같으며, 초록본은 하단 링크에서 원본은 주요 도서관에서 열람하실 수 있습니다.
http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?issn=0275-6668
Volume 31 issue 1
Jilted? The manager’s little book for keeping customers in a recession
Five competitive forces of effective leadership and innovation
Improving corporate communications: Lean Six Sigma science has broad reach
The power of vision: statements that resonate
Heading for the next innovation archetype?
New media: debunking the myths
Prediction kills
Volume 31 issue 2
The online connection: transforming marketing strategy for small businesses
Lost in translation: from B-school to business
The story is the message: shaping corporate culture
Dangerous solutions: case study of a failed e-project
But do you like your (expensive management) consultant?
Developing the next generation of leaders
Business strategesiastes
Escaping from a successful history
Volume 31 issue 3
Hitting the sustainability sweet spot: having it all
Low-cost strategy through product architecture: lessons from China
The essential brand persona: storytelling and branding
Is the price right? Strategies for new introductions
New Look: going private with private equity support
Don’t throw it away: the corporate role in product disposition
Making consultants earn their keep
Nailing strategic jello to the wall
Volume 31 issue 4
Arts-based learning at work: economic downturns, innovation upturns, and the eminent practicality of arts in business
In front of the blank canvas: sensing emerging futures
What good are artists?
If InterContinental were a sound … what would it be?
Pointing your way to success through metaphorming
Not just a pretty face: economic drivers behind the arts-in-business movement
What does beauty have to do with business?
Learning how to look: developing leadership through intentional observation
The art and science of experiential leadership: culture at the core of process change success
Going beyond the dehydrated language of management: leadership insight
Volume 31 issue 5
Sustaining corporate success: what drives the top performers?
The engagement factor: building a high-commitment organization in a low-commitment world
A risk-based approach to strategy execution
Thinking strategically about pricing decisions
The ambidextrous organization: integrating managers, entrepreneurs and leaders
Pay more get more? What buyers say
Channel innovation for the rest of us
Lords of Huh?
Volume 31 issue 6
A new model for service businesses in product-centric firms: Shh! It’s vive la résistance …
Operating models for a multipolar world: balancing global integration and local responsiveness
Physical assets in the M&A mix: a strategic option
How strategies of deception facilitate business growth
Nudge your way to higher value
Profitably shared delusions